home herkomst gegevens evenementen actueel modellen links
Ophalen van de 4CV in Schermerhorn (NH)

Op zoek naar een goede basis voor de ombouw naar een decapotable, vond ik een geschikt exemplaar in Noord Holland. De auto was redelijk compleet met wel het nodige laswerk. Het is een sportje uit 1953 in  de kleur Gris Lavande. De achterwielen zijn niet origineel, dit moeten ook sterwielen zijn zoals vr. Hoewel de decapotables uit dat jaar bordeaux-rood waren, blijft deze Gris Lavande. Ik vind het een mooie kleur en ik wil niet net doen of ik een originele decapotable heb. Een kenner ziet het dus meteen..... Het ophalen was in een halve dag gepiept.

Demontage van de aankoop
De auto laat zich vrij goed demonteren.. Op de spatborden na, willen alle bouten en moeren zich wel laten lossen. Uiteraard zijn alle rubbers wel zo'n beetje vergaan, maar hier en daar staan lagers nog goed i n het vet.  Er worden steeds meer plaatsen zichtbaar waar nieuwe stukken ingelast moeten worden. Bekende punten zijn de bandenbak (hieronder), de achterzijde, de driehoekvloerplaten bij de voordeuren en de voordorpels. Verder hier en daar wat kleinere plekjes die gerepareerd moeten worden.
Reparaties aan de carrosserie
Geheel boven:  de hoekstukken bij de kofferklep moeten aan beide zijden worden vernieuwd. Boven: de plaat aan de binnenzijde is nog goed, die aan de buitenzijde moet vernieuwd worden.
De bandenbak (kofferruimte) is helemaal verrot. Na al het oude materiaal weggeslepen te hebben wordt een nieuw onderstuk ingelast. Daarna wordt de bocht in stukken ingelast. Op deze manier is de vorm goed na te maken met relatief eenvoudige middelen. De verbinding wordt gedaan met proplassen. geheel doorlassen is hier niet nodig aangezien het geen dragend deel is.

Om de afzonderlijke plaatjes over elkaar heen te laten vallen, beschik ik over een verzettang waarmee teven de gaatjes van  5 mm gestanst kunnen worden.

ook de achterkant moet gedeeltelijk vernieuwd worden. Het in te lassen stuk wordt kant en klaar bij de club gekocht. De wegsnijlijn komt niet zo nauwkeurig aangezien ik achter het nog bestaande plaatwerk eerst een voldoende brede strip las. Daarop wordt het nieuwe stuk gelast. Ligt het meteen mooi gelijk. De las wordt opgevuld met loodplamuur en later afgewerkt met 2-c polyesterplamuur
Versteviging van de hoeken in de motorruimte
Omdat het dak voor een deel wordt weggezaagd, dienen er een aantal verstevigingen te worden aangebracht. De eerste betreft de hoekpunten in de motorruimte. Hier worden 2mm platen ingelast. Om de juiste vorm te krijgen maak ik eerst van dun aluminium een soort mal (voor links en rechts hetzelfde) Met enig uitproberen, buigen en bijsnijden krijg ik iets passend. Daarna snijd ik uit 2 mm  plaat de juiste vorm. Deze wordt tenslotte gebogen op de 2 vouwlijnen. tenslotte wordt deze vastgelast. Extra stevigheid wordt nog verkregen door een hoekprofiel op te lassen. Het uitgezaagde vierkantje op de foto is voor het plaatsen van de houder van het trekkoordje waarmee de rolhoes voor de radiator kan worden bediend.

Voor deze werkzaamheden moet de auto iedere keer op haar zij gelegd worden omdat het lassen anders wel heel lastig wordt (lassen boven het hoofd is een vak apart....).

Nu wordt het tijd voor het uizagen van het dak. Ook hier moeten weer verstevigingen worden aangebracht tussen de rand van het uitgezaagde deel en de zijkanten boven de deuren.

Revisie  stuurinrichting en voortrein
   
Demontage van de motor:
 
Over het algemeen ziet alles er nog vrij goed uit. De losse bussen laten aan de binnenzijde nauwelijks inloopvlakken zien en zijn volkomen gaaf (geen krassen). De  compressieveren zijn wel bijna allemaal gebroken. De krukas loopvlakken zijn licht gegroefd. Alles goed reinigen en grotendeels weer terug te plaatsen. Kruk- en drijfstanglagers worden vernieuwd.
Kleppen slijpen: met slijppasta worden in 2 fasen (grof en fijn) de kleppen en de zetels geslepen; foto 4 toont de test: kleppen plaatsen en de kamer met wasbenzine vullen, er mag nu geen lekkage zijn.  
Uitsnijden van het dak:

Plaatsbepaling van de snijlijnen; Fixeren van de B-stijlen; uitzetten van de snijlijnen - de binnenste lijn is de kniprand, de buitenste is de ombuigrand; het dak is er uit

 
Omzetten van de dakrand; tussen deze dakrand en de bovenkant van de deuren worden de verstevigingen ingelast; dakmechaniek